Powrót Home 1 strona       Forum | Zarządzanie | Eksport | Linki | Autorzy       Napisz do nas Kontakt     Szukaj w Exporterze.pl Szukaj
« Rynki
« Lista targów
« Unia Europejska
« Afryka
« Ameryka Pn
« Ameryka Pd
« Australia
« Azja
« Europa

  Rynki zagraniczne.  

Powrót

:: USA06-01-10
     Rynek kiełbas i wędlin w USA

USA

Różne formy kiełbas i wędlin były już znane w Babilonii, starożytnej Grecji i Rzymie; również prehistoryczni północno-amerykańscy Indianie robili świetny pemmikan z wysuszonego mięsa i owoców leśnych.

W czasach Grecji i Rzymu kiełbasy były pierwszymi fast foodami. W rejonach wielkich jezior ulubiona nazwa na kiełbasę to tube steak (steak w tubce).

W USA , wbrew stereotypom obowiązującym w Polsce i w Europie , można kupić najlepsze wędliny i mięso na świecie. Wynika to z faku, iż wielonarodowościowe społeczeństwo USA jest rownież zróznicowane pod względem gustow żywieniowych. Dlatego w sklepach amerykańskich znajdziemy ok 10 tys. rodzajow kiełbas i wędlin. Najwięcej ludności w USA jest pochodzenia niemieckiego a Niemcy wytwarzają około 1000+gatunków wędlin,dodając inne grupy etniczne z Europy, Azji i Am. Płd.otrzymamy paletę wyrobów z całego świata.

Amerykanie wydają rocznie 800 miliardów dolarów tylko na żywność i jest to 15 razy więcej niż roczny budżet Polski.

Sprzedaż żywności w USA stanowi 27 % wydatków i dlatego żywność w USA jest "Very Big Business".

Ale paradoksem jest fakt że udział % wydatków na żywność ciągle spada.

Ile % amerykanie wydają na jedzenie 1950-2004
Rok W Restauracjach W domu Razem
1950 3.6 16.9 20.5
1960 3.4 14.1 17.5
1970 3.6 10.3 13.8
1980 4.4 8.9 13.2
1990 4.4 7.2 11.6
2000 4.1 6.1 10.1
2001 4.0 5.9 10
źródło : U.S. Dept. of Agriculture, Economic Research Service

W USA są produkowane i importowane wędliny i wykwintne mięso z całego świata, za które amerykańscy smakosze(foodies) są gotowi zapłacić najwyższą cenę. Foodies mają codziennie możliwość przeglądania 40 programów kulinarnych , w tym 24 godzinny kanał "The Food Network" , wyszukują nowości , kreują trendy. Dzięki nim dobre kiełbasy i wędliny przeżywają w USA swój renesans. W USA panuje obsesja na wszystko, co jest na ostro dlatego kiełbasy takie jak rodzima Cajun Andouille z smakiem czerwonego pieprzu lub Portugalska Linguica marynowana w occie wzbudzają apetyt amerykańskich foodies i są trendy. W szynce amerykanie lubią nutkę słodyczy. W USA ogrodowa wędzarnia na węgiel drzewny kosztuje około 80 dolarów ,dlatego niektórzy amerykanie znudzeni przemysłowymi wędlinami , produkują ją sami. W sieci na hasło wędzenie, mamy mnóstwo przepisów na wędliny, firm sprzedających gotowe przyprawy, trociny wędzarnicze, maszyny i akcesoria do produkcji wędlin.

Co prawda dużo produktów jest produkowanych na przemysłową skalę z różnego rodzaju wysoko wydajnymi dodatkami tak jak u nas. Tylko na swoje ulubione hot dogi w 2004 amerykanie wydali na nie $1.8 miliarda. Polska jest często kojarzona z dobrą żywnością a szczególnie z kiełbasą,dlatego wszystkie wielkie Amerykańskie koncerny takie jak Oscar Meyer, Armour, Dean Foods produkują mnóstwo odmian polskich kiełbas (Polish Sausage) ale tylko w nazwie, ponieważ smakowo odbiega one od smaku nam znanego. A do tych kiełbas można kupić musztardę o wdzięcznej dla nas nazwie "Kosciuszko" i zagryźć "Polish Style Pickles (ogórkami) i popić wodą mineralną o nazwie "Poland" produkowaną przez Nestle, a na deser zjeść czekoladki Piłsudskiego. Na szczęście w wielu rejonach Ameryki istnieją wspaniałe masarnie produkujące smaczne i zdrowe wyroby(Hand-crafted,gourmet, artisan). Pamiętając o tym moja świętej pamięci matka przywoziła w stanie wojennym i aż do odzyskania naszej niepodległości całe walizki wędlin produkowanych przez Bacika w Chicago,które swoją jakością znacznie przewyższały towar polski. Sam znam taką masarnię w Milwaukee, gdzie trzeciej generacji, właściciele pochodzenia austriackiego , żeby wyprodukować znakomitą pikantną węgierską kiełbasę wędzili na zimnym dymie przez 6 dni. Na gwiazdkę Amerykańscy Włosi produkują pyszną surową białą świąteczną wieprzową kiełbasę z winem Marsala, świeżą cebulą dymką, pomidorami i serem provolone i auirbella .Przeciętna masarnia typu artisan ma w swoim asortymencie około 100 wyrobów.

Ceny za białą surową kiełbasę typu artisan zaczynają się od$ 4.90-$5,90 , szynka Animexu " Krakus" opakowanie 5 funtowe w hipermarkecie kosztuje $16.99 Pasztet cielęcy kosztuje 4,99 za funt w polonijnym sklepie, a w amerykańskich delikatesach $8-20 za funt Wyjątkowo dużo takich masarni jest w rejonie Wielkich Jezior, ale w Teksasie jest też wiele znakomitych masarni niemieckich i czeskich. Kuchnia amerykańska dzieli się na cajun, kreole(Luizjana), południową,środkowy zachód, Kalifornia, Texmex i fussion, gdzie różne etniczne trendy smakowe przenikają do tradycyjnego jedzenia. W stanie Minnesota, który jest największym skupiskiem ludności pochodzenia skandynawskiego, w ostatnich 15 latach wyemigrowało około 80 tysięcy Hmongów, górali z Laosu, którzy w konflikcie wietnamskim walczyli po stronie USA bardzo popularna stała się właśnie ich kuchnia z suszonymi kiełbaskami "Lap Cheong" mającymi podobny smak do pepperoni z nutą sosu sojowego . Stan Wisconsin ma najwięcej w USA obywateli pochodzenia niemieckiego i polskiego z tego powodu jest zagłębiem produkcji smacznych wędlin . Wisconsin słynie w całej Ameryce z swoich białych wieprzowych kiełbas" Brats" (Bratwurst), które w swoim składzie mają imbir,nasiona kolendry, gałkę muszkatałową i czasami cielęcinę .Z tąd pochodzą najwięksi producenci renomowanych wędlin w USA - firmy Usinger, Nueske pochodzenia niemieckiego i firmy -Klemens pochodzenia polskiego, które rozprowadzają swoje wyroby po całych stanach. Corocznie od 55 lat w Sheboygan,Wi jest organizowany 3 dniowy festyn na cześć tych kiełbasek ,łącznie z wyborem króla i królowej kiełbasek "Brats" .W Milwaukee, Wi zachował się jeszcze, bardzo miły zwyczaj, że w niedzielę po kościele niektóre sklepy mają promocje typu-" kup 1 funt szynki konserwowej ,a dostaniesz 6 bułeczek gratis". Północna Karolina z ogromną ilością ferm wieprzowych słynie z wędzonej szynki z nogą (Smithfield Ham-Animex). W Wirginii można kupić Virginia Ham. Te odmiany szynek są bardzo popularne podczas Gwiazdki. Ostatnio bardzo popularne stały się szynki wędzone i suszone pochodzące z Włoch i Hiszpanii. W USA istnieją nawet sklepy które specjalizują się tylko w sprzedaży różnych odmian szynek. W środowisku latynoskim ,ale nie tylko, można kupić Chicharron-Chipsy wieprzowe zrobione z ostatniej warstwy tłuszczu przed skórą, lub Puerco assado (poszarpana wieprzowina).Ostatnio zauważyłem, że środowisko latynoskie i polskie miesza się razem. Mieszkają w tych samych dzielnicach, chodzą do tych samych szkół, kościołów, żenią się i z tego powodu w latynoskich marketachostatnio też można kupić tzw polską kiełbasę.

Innym specjałem amerykańskim są Slims-amerykański odpowiednik naszych kabanosów , tylko bardziej pikantnych oraz Jerky (Pemmikan)-suszone płaty wołowiny z dodatkiem różnych smaków. Zapakowane w opakowanie próżniowe produkty te oprócz tradycyjnych sklepów są sprzedawane na stacjach benzynowych , kioskach z prasą, kotail barach i automatach (vending machines). Na południu stanów wszędzie można kupić marynowane świńskie nozdrza lub stópki. A w Nowym Jorku, gdzie mieszka najwięcej ludzi pochodzenia żydowskiego, bardzo popularne jest pastrami lub corned beef . Jest to peklowana wołowina z dodatkiem wielu ziół. Podejrzewam, że ten produkt tak samo jak słynne bagle(obwarzanki,bajgle) ma również swoje korzenie w Polsce. Te dwa ostatnie produkty stały się również ogólnodostępne na rynku amerykańskim. Niemal na każdym narożniku ulicy w Manhattanie stoją standy z "Polish Sausage".

Tam również najduje się siedziba firmy "Boar's Head" - producenta świetnych wędlin typu europejskiego , które zrobiły furorę na rynku delikatesów i supermarketów amerykańskich w bardzo krótkim czasie.

Podczas moich podróży po stanach, samych tylko odmian białej surowej kiełbasy naliczyłem około 28 między innymi takie jak :

Kiełbasy te są smaczną alternatywą dla tzw.produktów masowych jak słynne hot dogs.

Wydaje mi się, że wielu Polskich producentów chcących eksportować do USA mogło by rozszerzyć swój asortyment dostosowując go do amerykańskich upodobań albo stworzyć własne odmiany fussion.

Jako dowcip przytoczę wypowiedź polskiego producenta , którego zapytałem na Polagrze czym się kierował w kreowaniu smaku kiełbaski meksykańskiej? Odpowiedział mi , że wzorcem smaku dla ich firmy były kiełbaski meksykańskie wyprodukowane w Holandii. Smakowo kiełbaski tego producenta z Polski nie miały nic wspólnego z kiełbaskami meksykańskimi chorizo , które jadłem w Meksyku i w USA- Dodanie dużej ilości czerwonej papryki nie czyni z naszej białej - kiełbasy meksykańskiej

W USA przed meczami futbolu i baseballu bardzo popularne stało się ostatnio grillowanie hotdogów i różnych odmian białych kiełbas, gdzie całe rodziny, firmy lub znajomi zbierają się i pichcą, cały czas popijając piwem. Często biała kiełbasa jest najpierw opiekana a potem duszona w piwie z dodatkiem cebuli i papryki lub kiszonej kapusty.

Mecze to również znakomita okazja dla producentów do promocji swoich produktów. Na samych stadionach trwa walka producentów o uzyskanie statutu oficjalnego dostawcy kiełbasek, które są sprzedawane podczas meczu .

Bardzo popularne są różnego rodzaju plenerowe festiwale kulinarne organizowane przez większych producentów wędlin, gdzie nagradzane są najciekawsze przepisy kulinarne z użyciem ich wyrobów, jest muzyka na żywo, parady i wybieranie króla i królowej festiwalu.

Konkursy organizowane są również podczas State Fair (Wystawa Stanowa), gdzie różni lokalni producenci wędlin są oceniani wyróżniani , a najlepsze produkty dostają medialny rozgłos

Bardzo istotny jest sponsoring wydarzeń sportowych i kulturalnych, który w przereklamowanej ameryce robi większe wrażenie na klientach niż wszechobecna reklama.

Firma Oscar Mayer producent hot dogów, wybudowała kilkanaście słynnych samochodów w kształcie hot doga, skomponowała chwytliwą piosenkę o swoim produkcie" O, I wish to be an Oscar Mayer wiener, everybody would be In love with me" (Chciałbym zostać hot dogiem Oskara Mayera ,bo wtenczas wszyscy by mnie kochali) i od lat 50-tych ubiegłego wieku objeżdża nimi całe stany.

Ze względu na ogromne odległości (USA jest 30 razy większe od Polski i 2 1/5 raza większe od Europy) i częste przemieszczanie się ludności ,bardzo częstą metodą sprzedaży wędlin i wysokiej jakości markowego mięsa zapakowanego w suchy lód, jest sprzedaż wysyłkowa poprzez Internet i katalogi.

Ogromny rynek i ogromne możliwości dla polskich producentów. Niektórzy z nich wykorzystują skutecznie potencjał rynku amerykańskiego. Według danych z WEH Ambasady RP w New Yorku Polska zajmuje drugie miejsce w rynku szynek z 21% udział

Liderem mającym 57 % udział w rynku szynek w USA o wartości 79 milionów dollarów jest Kanada. My zajmujemy drugie miejsce z 21 % udziałem na rynku.W 2004 mieliśmy największy wzrost sprzedaży 14.6 % wzrost polskich szynek do USA o wartego 29 milionów dolarów.Na trzecim miejscu jest Dania która odnotowała 35 % spadek sprzedaży.

Kilka lat temu pozwolenie na eksport do USA miało 19 dużych polskich producentów wędlin,w 2004 po surowej amerykańskiej inspekcji FDA (Ministerstwa Leków i Żywności) zostało ich tylko 10 a w 2005 doszły 3 nowe zakłady. Ostatnio dużo się zmieniło pod względem dopuszczenia polskich wyrobów mięsnych na rynek USA. Procedury zostały uproszczone,czas oczekiwania skrócony i teraz Polski Główny Inspektorat Weterynaryjny sprawdza i daje pozwolenie na eksport a amerykanie przyjeżdżają raz w roku na inspekcję.

Aby wejść na rynek amerykański najprostszą metodą jest udział w targach żywności Fancy Food. Odbywają się one trzy razy do roku w różnych rejonach- San Francisko, New York, Chicago od ponad 50 lat. Łącznie wystawia się 5 tys. Firm z USA i 80 krajów świata. Przytoczę wypowiedź dyr. Firmy GOLIARD" Zaskoczyła mnie pozytywnie amerykańska wystawa Fancy Food. Targi Te różnią się zdecydowanie od europejskich ( SIAL, Anuga) ilością konkretnych rozmów, które kończą się natychmiastowymi kontraktami. Odwiedzający są zainteresowani zakupem nowych produktów i są bardzo konkretni.

Gdzie zacząć? Rejonem, który należy wziąć pod uwagę rejon zachodni,ponieważ tam notuje się największy wzrost populacji, jest tam bardzo dużo zamożnych młodych ludzi foodies, którzy lubią eksperymentować z żywnością i wydają duże pieniądze na jedzenie. Jest tam dużo mniej konkurencji niż w wielkich aglomeracjach wschodniego wybrzeża i rejonie wielkich jezior. Gospodarka Kalifornii plasuje ją jako 8 największa w świecie .Las Vegas NV w ciągu ostatnich 10 lat miał 200 % wzrost populacji . San Francisco z niedaleką Doliną Krzemową i z 20,000 restauracji jest kulinarną stolicą USA.



WITOLD ZALEWSKI
Autor jest ekspertem ekonomicznym, pracuje dla polsko-rosyjskiej firmy OppenExpo

Powrót

Home 1 strona               Powrót Powrót               Góra strony Góra strony               Adres - Telefon - Faks - E-mail Napisz do nas