
Każde działanie powinno mieć swój cel. By nasze działania były skuteczne, określenie celu powinna wyprzedzać dobra analiza problemu. Jeżeli naszym celem jest eksport do Rosji i Niemiec, nasze praktyczne działania mogą zakończyć się obecnością na targach w Moskwie i Frankfurcie. Gdy będziemy dążyli do zdobycia przewagi konkurencyjnej w Sudanie i Etiopii, najprawdopodobniej zaczniemy od rozpoznania rynków i dobrej strategii. Skuteczność działań określa poziom spełnienia naszych oczekiwań, czyli stopień w jakim planowane działania zostały wykonane, a cel osiągnięty.
Efektywność określają zasoby wykorzystane do realizacji celu. Im mniejsze koszty działań tym większa efektywność. Brak skuteczności pociąga za sobą brak efektywności. Działanie może być skuteczne i mało efektywne, ale nie na odwrót.
Życzę wszystkim eksporterom skutecznej i efektywnej realizacji ambitnych wyzwań na globalnym rynku =)
Krzysztof Drupka