
Czym rożni się Ford Model T od samochodu Formuły 1? Technologią produkcji, konstrukcją, osiągami, ceną, ... Nie tylko.
Serce kompetencji firmy
W 1908 roku wyprodukowanie jednego egzemplarza modelu T zajmowało około 12 godzin czasu. W roku 1927 ten czas wynosił ok. 90 minut. Na przestrzeni 20 lat cena samochodu spadła z 1000 dolarów do niecałych 300. To w dużej mierze zadecydowało o jego popularności. Nastawienie na doskonalenie serca kompetencji firmy, przesądziło o sukcesie firmy Forda.
Skanowanie terenu
Producenci samochodów Formuły 1, w znacznym stopniu rywalizują elektroniką zainstalowaną w samochodach. We współczesnym samochodzie F1 stosuje się ok. 200 czujników, kontrolujących 3000 zmiennych ruchu samochodu. Elektronika skanuje rzeczywistość pracy samochodu i reguluje pracę podzespołów. Reagowanie na warunki pracy samochodu w czasie rzeczywistym, decyduje o szybkości i bezpieczeństwie samochodów wyścigowych
Strategia i sprzedaż
Powyższych opisów użyłem by zwrócić uwagę na dwa pojęcia związane ze strategią i sprzedażą eksportowa firmy:
- Serce kompetencji firmy jest atraktorem, ułatwiającym firmie przetrwanie w warunkach turbulencji na globalnym rynku. W tym obszarze firma powinna szukać wewnętrznej stabilności.
- Skanowanie rzeczywistooci to pytania zadawane klientowi przez handlowca. Powiedzmy, że 80% czasu sprzedaży powinno zajmować zadawanie pytań. Taką postawę wymusiła globalna konkurencja.
Trzeba podkreślić że serce kompetencji firmy ma wpływ na treść zadawanych pytań przez handlowca. A uzyskiwane odpowiedzi powinny kształtować rozwój serca kompetencji firmy.
Krzysztof Drupka