
Pracownicy firm mówią: nie potrzebujemy teorii. Nam potrzebna jest wiedza praktyczna. Ale z drugiej strony jestem przekonany, że nie ma nic bardziej praktycznego niż dobra teoria. Uporządkujmy ten temat na przykładzie wiedzy z zakresu strategii.
Wiedza akademicka
Pracownicy uczelni analizują zagadnienia z rożnych stron. Czytają publikacje innych autorów, zbierają myśli. W rezultacie dobre książki ze strategii rozwoju firmy opisują różne koncepcje podejścia do zarządzania strategicznego firmą:
- szkoła planistyczna
- szkoła ewolucyjna
- szkoła pozycyjna
- szkoła zasobów i kompetencji
- szkoła prostych reguł
- szkoła realnych opcji
Powyższa wiedza jest wiedzą o strategii. Stanowi doskonałą inspirację dla rozwiązań praktycznych. Firmy na jej zgłębienie nie mają czasu.
Dobra teoria
"Dobrą teorią" określam wiedzę teoretyczną posiadającą walor praktyczny dla firm. Istotą tej wiedzy jest prostota i uporządkowanie. Proces upraszczania i porządkowania wiedzy wymaga wysiłku i dlatego jest rzadki. Prawdziwa prostota zbliża się do piękna. Tomasz z Akwinu powiedział, że Bóg jest nieskończenie prosty. Uważam, że prostota cechuje wiedzę dla studentów pochodzącą z najlepszych uczelni. Takie jest moje doświadczenie. Poszukujmy prostoty.
Krzysztof Drupka