Powrót Home 1 strona       Forum | Zarządzanie | Eksport | Linki | Autorzy       Napisz do nas Kontakt     Szukaj w Exporterze.pl Szukaj
« Rynki


Powrót


Hiszpania

  Handel Polski z Hiszpanią do 2001 roku.  

Polsko-hiszpańskie obroty handlowe w latach 1996-2001 przedstawiają się następująco (w mln USD):

  1996 1997 1998 1999 2000 2001
Eksport 249,7 287,0 390,45 416,30 505,17 581,42
Import 757,0 1.043,0 1.199,91 1.136,20 1.194,50 1.283,48
Saldo -507,3 -756,0 -809,46 -719,90 -689,33 -702,06

Hiszpania jest 8 partnerem handlowym Polski wśród krajów UE.. Wymiana handlowa na koniec 2001 r. zamknęła się kwotą 1.864,9 mld USD. Udział Hiszpanii w obrotach polskiego h.z. wynosi zaledwie 2,2% (1,6% w eksporcie i 2,6% w imporcie). Poważnym problemem jest utrzymujący się od lat deficyt wymiany handlowej przekraczający wartość naszego eksportu.W eksporcie do Hiszpanii w 2001 r. pogłębiła się koncentracja na wysoko przetworzonych wyrobach przemysłowych, których udział osiągnął 51% naszych sprzedaży. Główne pozycje w eksporcie to: silniki spalinowe, odbiorniki telewizyjne, lampy elektronowe, przewody elektryczne, turbiny, transformatory, elektrody węglowe itp.

W imporcie z Hiszpanii maszyny, urządzenia i sprzęt elektrotechniczny stanowią 22%, sprzęt transportowy 18% oraz produkty pochodzenia roślinnego 16%. Głównymi towarami w imporcie są: lampy elektronowe, sprzęt chłodniczy i pralniczy, odbiorniki telewizyjne, aparaty telefoniczne, armatura itp.

Deficyt handlowy występuje we wszystkich grupach towarowych (z wyjątkiem maszyn i urządzeń), osiągając największe wartości w branży środków transportu, produktach pochodzenia roślinnego oraz wyrobach chemicznych.

Inwestorzy hiszpańscy plasują się na 22 miejscu wśród państw inwestorów zagranicznych w Polsce. Na liście inwestorów zagranicznych w Polsce, wg danych PAIZ obejmujących inwestycje powyżej 1 mln USD, figuruje 9 firm hiszpańskich, w tym ACCIONA, Roca, Campofrio, Fagor i Nutrexpa. Na koniec grudnia 2001 roku zaangażowanie kapitału hiszpańskiego w Polsce wyniosło 380 mln USD.

Polsko-hiszpańskie stosunki polityczne i gospodarcze wykazują znaczną aktywność.

Aktywność Hiszpanii w działaniach promocyjnych w Polsce wynika z realizacji szeroko zakrojonego "Planu Rozszerzenia 2000", którego celem jest intensyfikacja hiszpańskiego eksportu do krajów Europy Środkowej i Wschodniej, w tym głównie do Polski.

Chcąc zrównoważyć agresywne hiszpańskie działania promocyjne i poprawić niekorzystne relacje w polsko-hiszpańskiej wymianie handlowej, strona polska organizuje począwszy od II. półrocza 2001 r. bogaty w imprezy promocyjne Rok Polski w Hiszpanii, którego celem jest zaprezentowanie Hiszpanom Polski i jej gospodarki oraz ułatwienie polskim podmiotom gospodarczym penetracji rynku hiszpańskiego. Nasilenie przedsięwzięć w ramach Roku Polskiego ma miejsce w I. półroczu 2002 r., tzn. podczas hiszpańskiego przewodnictwa w Radzie Europejskiej.

Źródło: dane Ministerstwa Gospodarki, CIHZ.


Home 1 strona               Powrót Powrót               Góra strony Góra strony               Adres - Telefon - Faks - E-mail Napisz do nas