
Żyjemy w okres istotnych zmian w świecie. Jestem przekonany, ze polskie firmy by móc się rozwijać są zmuszone wyjść na rynki poza Unią, o wyższym wzroście gospodarczym. Ze świadomością, że prognozowanie to opisywanie kury na podstawie jajka, zarysuję główne tendencje zmian:
Instytucje międzynarodowe
Globalizacja wymusi zmianę sposobu działania instytucji międzynarodowych, który nie pasuje do dzisiejszych czasów.
Regionalizacja
Dalej będzie postępować proces regionalizacji. Unia Europejska umocni się, najprawdopodobniej w zmienionej formie.
Migracja Południe - Północ
Nastąpi migracja ludzi z Południa na Północ.
Powrót potęgi Azji
Widoczny jest powrót potęgi Azji, którą utraciła w połowie XVIII w. na rzecz Europy. To moim zdaniem będzie kluczowa zmiana gospodarcza we współczesnym świecie.
Ekspansja Chin
Chiny, poprzez ekspansję ekonomiczną mają coraz większe wpływy w świecie. Chińczycy migrują w kierunku północy do Mongolii i Syberii. W Rosji żyje ok. 450.000 Chińczyków. Chiny są znaczącym inwestorem w Afryce, Australii.
Chiny zmieniają własny model wzrostu gospodarczego, który obecnie opiera się na ogromnych inwestycjach państwowych. Aktualnie, 50% Chińczyków mieszka w miastach.
Największe gospodarki
W 2020 roku największymi gospodarkami świata będą: USA, Chiny, Indie, Japonia.
Era pomysłów
Rozwój technologii i komunikacji przyśpieszy proces wymiany idei. Nastąpi przejście z ery wiedzy i informacji do ery pomysłów. W erze pomysłów liczy się stwarzanie nowych możliwości poprzez twórcze myślenie ludzi.
Kultura zabawy
Firmy, będą stopniowo przechodzić z kultury rywalizacji do kultury bliższej zabawie, która lepiej sprzyja kreatywnemu myśleniu.
Kreatywny przywódca
Jak widać na wykresie wyżej, około 2000 roku zjawiska społecznoekonomiczne zachodzące w świecie wymknęły się spod kontroli nauki. Dotychczasowe sposoby myślenia zawiodły. Stąd potrzeba kreatywnych przywódców. Kreatywny przywódca ustala to co stałe, czego możne być pewien i eksperymentuje, uważnie badając rezultaty. Ilość i kreatywność pomysłów zadecydują o tym, które firmy wygrają, w procesie ewolucji, na globalnym rynku.
Zachęcam do przeczytania starszych artykułów w Exporterze, dotyczących globalizacji.
Krzysztof Drupka