
Prawda różni się w zależności od kultury, z której pochodzi i czasu.
Według polskiej Wikipedii:
Według francuskiej Wikipedii, po przetłumaczeniu,
Zgodnie z tradycją tybetańską:
Mądrzy pracownicy
Przytoczyłem trzy definicje mądrości, ponieważ chcę postawić tezę, że kreatywny przywódca powinien otaczać się mądrymi ludźmi.
Mądry człowiek, w określonej sytuacji, wie jak należy postąpić właściwie, jak zaimprowizować. Ta umiejętność ma swoje źródło w moralności i zdrowym rozsądku. Jest to cnota mistrza.
Każda forma współpracy ludzi jest działaniem moralnym. Jakość tej współpracy zależy od mądrości ludzi.
Kultura firmy
Struktura organizacji powinna sprzyjać rozwojowi mądrości pracowników, zamiast ją tłumić. Praktyczna mądrość jest podstawą zaistnienia innych cnót: uczciwości, autentyczności, szacunku do ludzi... System premiowania powinien umacniać zasady moralne i moralną wolę pracowników.
Jak budować kulturę na zasadach moralnych? Celebrując w firmie moralne zachowania. Bohaterowie moralni inspirują ludzi. Ludzie chcą robić to co jest właściwe.
Regulacje
Przeciwieństwem mądrości są procedury i regulaminy. Wprowadzamy je dla pewności, że ludzie postąpią właściwie. Przepisy niezależnie czy są mądre, czy głupie, nie wymagają wysiłku myślenia i rodzą przeciętność. Ponadto, nakazy zazwyczaj zniechęcają do pracy i tłumią wrodzone talenty pracowników. Zbytnie poleganie na przepisach niszczy również nasze wrodzone zdolności moralne.
Nagrody
Gdy coś trzeba ożywić zazwyczaj sięgamy po nagrody. Nagrody mają wadę, uzależniają od zachęt, a nie robienia tego co właściwe. Gdy pojawia się nagroda, to ona zaczyna rządzić wyborem.
Wierzę, że trudne działania adaptacyjne, na rynku globalnym, wymagają mądrych pracowników.
Polecam również: