Powrót Home 1 strona       Forum | Zarządzanie | Eksport | Linki | Autorzy       Napisz do nas Kontakt     Szukaj w Exporterze.pl Szukaj
Biznes Plan
« MŚP
« Przykład BP
· Opis przedsięwzięcia
· Plan marketingowy
· Plan finansowy
· Plan organizacyjny

    BP-> Plan finansowy  


Zdrowe zarządzanie finansami jest jednym z najlepszych sposobów na utrzymanie rentowności firmy. Złe zarządzanie finansami jest natomiast częstą przyczyna upadku przedsiębiorstw.
By prowadzić efektywną politykę finansową musisz opracować jednorazowy budżet otwarcia firmy oraz wykonywać budżety operacyjne.



  Budżet otwarcia  

   Budżet otwarcia uwzględnia koszty:  


Osobiste założyciela firmy - przed jej otwarciem


Opłaty legalislacyjne i inne zawodowe


Wynajem lokalu


Uzyskanie licencji i pozwoleń


Meble i wyposażenie firmy


Ubezpieczenia


Dodatkowe usługi zewnętrzne


Reklama i promocja


Pensje


Koszty prowadzenia zewnetrznej księgowości


Podatki


Opłaty stałe: ogrzewanie, światło, ...


Samochód

Ubezpieczenia pracowników


  Budżet operacyjny  

Budżet operacyjny jest sporządzany gdy już jesteś gotowy otworzyć firmę i odzwierciedla on Twoje priorytety w sposobie wydatkowania pieniędzy. Budżet operacyjny powinien uwzględniać wydatki związane z prowadzeniem pierwszych trzech do sześciu miesięcy działalności.

   Budżet operacyjny zawiera koszty:  


Ubezpieczenia majątku i produktów - koszty stałe


Podatek od dóbr trwałych - koszty stałe


Amortyzacja kapitału - koszty stałe


Wyrównania dla pracowników - koszty stałe


Odsetki od długoterminowych pożyczek - koszty stałe


Opłaty bieżące - ogrzewanie, światło - koszty stałe


Dotatkowe specyficzne koszty - koszty stałe


Podstawowe pensje pracowników - koszty zmienne


Dodatkowe koszty związane z pracownikami - ubezpieczenia zdrowotne, od bezrobocia, ... - koszty zmienne


Poddostawcy, produkty oraz dodatkowe usługi zewnętrzne zamawiane przez firmę - koszty zmienne


Nieregularne naprawy i koszty utrzymania biura - koszty zmienne


Reklama i promocja - koszty zmienne


Koszty związane z samochodem - koszty zmienne

Księgowość zewnętrzna - koszty zmienne

Część finansowa biznes planu powinna zawierać: kopie aplikacji zaciągniętych pożyczek, listę wyposażenia biura z wyceną sprzętu, projekt bilansu, projekt przewidywanych rezultatów finansowych czyli różnicy pomiędzy dochodem firmy i związanymi z nim wydatkami oraz projekt planowanych przepływów finansowych ( cash flow ), informujący o wyjściu i wejściu środków finansowych. Projekt przewidywanych rezultatów finansowych oraz projekt przepływów finansowych powinien być wykonany na okres trzech lat, z dokładnością do miesiąca dla pierwszego roku i kwartału dla dwóch kolejnych lat.
System księgowania i kontroli inwentaryzacyjnej powinien być również przedstawiony w tej części biznes planu.


Home 1 strona               Powrót Powrót               Góra strony Góra strony               Adres - Telefon - Faks - E-mail Napisz do nas