Mimo, że słuchanie i mówienie pochłania większą część naszej aktywności w trakcie przekazywania informacji, wielu ludziom sprawia problem umiejętny przekaz. Dużym kłopotem bywa nawet samo rozpoczęcie rozmowy. Nie odzywamy się w obawie, że powiemy coś niestosownego lub trywialnego. A tymczasem okazuje się, że całe
50% najbardziej poruszających rozmów, to właśnie wypowiedzi banalne i niewiele znaczące. Kiedy w Stanach Zjednoczonych zrobiono doświadczenie i nagrano odpowiedzi telefoniczne najlepszych prezenterów telewizyjnych same gwiazdy kanałów telewizyjnych były zaskoczone ilością takich wypowiedzi jak: ,,naprawdę?", ,,coś podobnego!", ,,no, no...". Bo cóż robią fachowcy, np.: wspomniani prezenterzy telewizyjni programów na żywo? W momencie, gdy gość miło się uśmiecha i informuje wszystkich widzów, że jest żonaty i ma dwoje dzieci, prezenter z entuzjazmem wykrzykuje ,,Fantastycznie! Dwójka ślicznych dzieci!!!" Nie jest to początek zbytnio błyskotliwy, ale nie o to chodzi.
Pierwsza zasada dobrej komunikacji werbalnej brzmi:
nie silmy się na oryginalność, nasz mózg potrzebuje ,,rozgrzewki". W dalszej rozmowie pomogą nam już konkretne techniki komunikacyjne.
Aktywne słuchanie.
Najskuteczniejszy sposób zdobywania ludzkiej sympatii i podtrzymywania rozmowy to umiejętne i uważne słuchanie z jednoczesnym okazaniem naszemu rozmówcy zainteresowania i zrozumienia. Aktywne słuchanie to proces wymagający skupienia uwagi, to próba wejścia w świat myśli i uczuć innego człowieka. Aby słuchać aktywnie należy poznać warunki ułatwiające ten proces.
Są to:
- Patrzmy na twarz swojego rozmówcy, jeśli sprawia nam trudność patrzenie w oczy, skupmy wzrok na jego ustach.
- Okazujmy zainteresowanie tym, co mówi. Możemy do tego wykorzystać całe spektrum gestów (uśmiech, potakiwanie głową, ułożenie ciała wyrażającym zainteresowanie i zrozumienie itp.) i dźwięków paralingwistycznych ( mhy, ach itp.).
- Wybierzmy odpowiedni dystans, który preferuje nasz rozmówca.
- Odzwierciedlajmy jego postawę i gesty.
- Nie przerywajmy, bądźmy cierpliwi, dopytujmy o szczegóły.
- Trzymajmy się tematu, który podjął rozmówca.
Podsumowując aktywne słuchanie napiszę tylko, iż ktoś kiedyś powiedział, że ,,Natura dała nam dwoje uszu i tylko jedne usta. Widocznie chodziło mu o to, żebyśmy dwa razy więcej słuchali niż mówili."
Klaryfikowanie.
Klaryfikowanie jest kolejną techniką służącą z kolei poprawieniu zrozumienia. Ta technika wymaga podsumowania w kilku słowach tego co powiedział rozmówca, uściślenia faktów, dopytania o szczegóły. Dzięki niej upewniamy się czy idziemy tym samym tokiem rozumowania i unikamy nieporozumień oraz oszczędzamy czas. Stosując klaryfikowanie wykorzystujemy takie zwroty jak:
- Jeśli dobrze cię rozumiem....
- A więc uważasz, że...
- Chciałabym się upewnić, czy na pewno chodzi ci o....
- Mam wrażenie, że się zagubiłam. Pozwól, że powiem co zrozumiałam...
- Czy możesz to powtórzyć...
- Inaczej mówiąc...
- To znaczy według ciebie...itp.
Zadawanie pytań.
Podczas dialogu bardzo ważną rolę odgrywają pytania. Ale istotny jest sposób w jaki je zadajemy. Nie muszę chyba pisać, iż ton głosu nie może być natarczywy i że pytania muszą być dopasowane do poziomu intymności rozmowy. Skupię się na samej technice. Należy unikać pytań typu zamkniętego (np. czy dobrze się czujesz?), które przypominają przesłuchanie i wymagają wyłącznie krótkich odpowiedzi ,,tak" lub ,,nie" albo kryją odpowiedź już w sobie. Nasz dialog będzie satysfakcjonujący jeśli użyjemy pytań otwartych, gdyż prowokują one do rozmowy, dają możliwość dłuższych wypowiedzi, nie krępują. Przykładowe pytania otwarte to:
- Dlaczego np. tak myślisz?
- Co np. o tym sądzisz, sprawiło ci największą radość?
- Jak np. się czujesz?
Podczas rozmowy zachęcajmy rozmówcę do mówienia o sobie i pamiętajmy, że nic nie łączy bardziej jak podobieństwo, a więc małe ,,i ja też" może nam wiele w rozmowie pomóc.
Rozpoznanie dominującego kanału.
Wszyscy odbieramy świat za pomocą tych samych zmysłów, ale wiemy, że ludzie preferują różne kanały informacyjne. Są wśród nas ,,słuchowcy", ,,wzrokowcy" i ,,czuciowcy". Na dodatek okazuje się, że język, którym się posługujemy jest dokładnym odbiciem dominującego kanału. Aby nasza komunikacja przebiegała bez zakłóceń musimy znaleźć z rozmówcą wspólną płaszczyznę porozumienia. Innymi słowy powinniśmy odszyfrować dominujący kanał osoby, z którą rozmawiamy i przejść na jej sposób odbioru świata. Nie jest to łatwe, ale warto nad tym popracować, gdyż różnice w percepcji są często ukrytą przyczyną konfliktów. Pomóc w zastosowaniu tej techniki może znajomość tzw. słów procesowych. Obrazują je poniższe przykłady:
WZROKOWIEC:
słowa: wizja, zamglony, pokazać, wyjaśniać, niewyraźny, skoncentrować, spojrzenie, perspektywa, ujawnić, iluzja, pomysł, kolorowy itp.
zwroty: rozumiem co masz na myśli...,widzę o co ci chodzi..., patrząc z mojej strony..., wygląda to inaczej...itp.
SŁUCHOWIEC:
słowa: słuchać, mówić, dyskutować, głośno, zgadzać się, słyszalny, krzyczeć, dopowiedzieć, zakomunikować itp.
zwroty: słyszałem, że...,zgoda jest dla mnie bardzo ważna..., chciałabym ci zakomunikować...itp.
CZUCIOWIEC:
słowa: dotknąć, naciskać, zranić, pojąć, posługiwać się, ruch, napięcie, rozdrażniony, konkretny, miękki, nie do zniesienia itp.
zwroty: czuję, że zmierzasz do..., wyczuwam twoje zdenerwowanie..., rozumiem co czujesz..., dotknęło mnie to co powiedziałeś...itp.
Raport.
Kolejną i już ostatnią techniką jest raport. Stworzenie go wymaga znajomości sposobów skutecznej komunikacji, zebrania ich i wykorzystania całej naszej wiedzy globalnie. Raport to idealne zgranie z rozmówcą. Aby to zrobić trzeba:
- Syntonii ciała ( ułożenie ciała w czasie rozmowy tak by było lustrzanym odbiciem ciała rozmówcy).
- Synchronizacji emocji (empatia, podobny nastrój).
- Wzajemnego zrozumienia przekazu werbalnego (klaryfikowanie, pytania otwarte).
- Posługiwania się tym samym kanałem zmysłowym (poznanie kanału własnego, kanału odbiorcy i zgranie ich) .
Zastosowanie tych technik pomoże nam w nawiązaniu rozmowy i umiejętnym jej podtrzymywaniu. Ponad to dialog, nawet dla najbardziej nieśmiałych osób, stanie się przyjemnością, pozwoli odkrywać innych ludzi i nawiązywać zupełnie niecodzienny kontakt. Powodzenia.
Autor: Agnieszka Zielonka-Sujkowska
Ośrodek Psychologiczno-pedagogiczny RAZEM