Powrót Home 1 strona       Forum | Zarządzanie | Eksport | Linki | Autorzy       Napisz do nas Kontakt     Szukaj w Exporterze.pl Szukaj
« Marketing

  Podstawowe pojęcia.  
  Public relations
    Lobbing - element stabilnej demokracji

    Strategie i techniki lobbingu

    Lobbing - podstawowe pojęcia

,
poseł na Sejm II kadencji

Podstawowe pojęcia

  • adresat kampanii lobbyingowej
    decydent, parlamentarzysta, polityk - odbiorca argumentów nadawanych w takcie kampanii, uzasadniających cel końcowy.

  • analiza ekonometryczna
    ekonomiczne uzasadnienie przesyłanych argumentów, w tym zwłaszcza wiodących do celu końcowego.

  • ankieta
    metoda rozpoznania problemu, pomocna przy określaniu priorytetów oraz tworzeniu koalicji.

  • cel końcowy
    zakładany, realny efekt końcowy kampanii lobbyingowej.

  • grass roots
    patrz: najniższy poziom

  • informacja jednostronicowa
    zwięzła pisemna informacja (o objętości jednej strony), której czas czytania nie może być większy niż dwie minuty, zawierająca najistotniejsze argumenty uzasadniające cel końcowy. Podstawowy instrument kampanii lobbyingowej.

  • jeden na jednego
    jeden z najbardziej podstawowych instrumentów lobbyingu. Spotkanie (dwudziesto, maksimum trzydziestominutowe) lobbysty z parlamentarzystą, decydentem, politykiem, urzędnikiem, osobą opiniotwórczą bądź wpływową, zakończone prośbą o podjęcie konkretnych działań.

  • kampania lobbyingowa
    wszystkie etapy procesu lobbyingu, od rozpoznania problemu poprzez utworzenie sieci, aż do celu końcowego.

  • kluczowy moment
    decydujące etapy procedury decyzyjnej bądź procedury legislacyjnej, w trakcie których działania lobbyingowe mogą być najskuteczniejsze. Określenie kluczowego momentu dla danego problemu wymaga perfekcyjnej znajomości stosownych procedur, osób mających największy wpływ na rozstrzygnięcia podczas etapów pośrednich, wreszcie odpowiednich technik prezentacji argumentów.

  • koalicja
    formalna i / bądź nieformalna grupa osób i struktur, tworzona w trakcie wstępnych działań lobbyingowych, związana wspólnym interesem, tożsamym z celem końcowym. Niekiedy tworzone są także koalicje pośrednie, których jedynym zadaniem jest dezintegracja potencjalnych działań przeciwnika / przeciwników założonego celu końcowego.

  • listy
    wysyłane do osób będących obiektem kampanii lobbyingowej; powszechne narzędzie stosowane jako odmiana i swoiste połączenie informacji jednostronicowej, listy argumentów, pytań i odpowiedzi. Równie istotna jak treść listu jest technika wysyłania tej korespondencji.

  • lista argumentów
    lista precyzyjnie zdefiniowanych argumentów "za" i "przeciw", uszeregowanych wg. hierarchii obiektywnej ważności i społecznej oraz środowiskowej nośności.

  • mass-media
    redakcje prasy, radia, telewizji, nadawców kablowych, sieci radiowęzłowych, sieci komputerowych itp. - jako ośrodki wzmocnienia argumentów nadawanych w trakcie kampanii lobbyingowej.

  • Lobbying
    "dyplomacja kuluarowa", której celem jest wpływanie na procesy decyzyjne i legislacyjne.

  • Lobbysta
    osoba profesjonalnie trudniąca się lobbyingiem.

  • monitoring
    bieżąca analiza procedur decyzyjnych oraz procedur legislacyjnych, świadomości społecznej, aktualnego stanu prac nad danym zagadnieniem, dotyczącym sfery działania klienta, jego konkurencji, i grup interesów, w celu przewidywania potencjalnych zagrożeń i szans wynikających z rozwoju sytuacji prawnej lub politycznej (tzw. system wczesnego ostrzegania) bądź bezpośredniego wykorzystania wyniku tej analizy w kampanii lobbyingowej.

  • najniższy poziom
    (ang."grass roots") kampania lobbyingowa prowadzona z pozycji "szarego obywatela"; trudna do uruchomienia, ale o największej sile oddziaływania. W połączeniu z koalicją gwarantuje prawie pewny sukces, pod warunkiem profesjonalnego jej prowadzenia oraz realności zakładanego celu końcowego.

  • parliamentary relations
    relacje parlamentarne - synonim lobbyingu.

  • plan strategiczny
    podstawowy (zazwyczaj niejawny) roboczy dokument kampanii lobbyingowej, zawierający priorytety oraz określający momenty kluczowe oraz wariantowy plan działań, wiodący do celu końcowego. Aktualizowany na bieżąco w miarę rozwoju sytuacji w trakcie kampanii lobbyingowej.

  • priorytety
    Najistotniejsze elementy propozycji rozwiązania danego problemu, przewidzianego do podjęcia w ramach kampanii lobbyingowej, widziane z pozycji klienta. Dla lobbysty priorytetem są wyłącznie priorytety jego klienta, a nie własne.

  • procedura decyzyjna
    zazwyczaj usankcjonowany prawnie sposób postępowania w trakcie procesu podejmowania decyzji w danym obszarze problemów. Znajomość tej procedury pozwala lobbyście pojawiać się z argumentami w odpowiednim czasie i miejscu, co wprost warunkuje ich skuteczność.

  • procedura legislacyjna
    przyjęty w parlamencie (ale także w strukturach rządowych, odpowiedzialnych za przygotowywanie rządowych inicjatyw legislacyjnych) formalny sposób postępowania z projektami aktów prawnych.

  • public affairs
    sprawy publiczne; termin używany jako synonim zarówno lobbyingu jak i public relations.

  • pytania i odpowiedzi
    lista argumentów przygotowana w postaci wzorów odpowiednich pytań i odpowiedzi, na najbardziej powszechnym poziomie zrozumienia; pytania formułuje się tak, aby streszczały one argumenty przeciwników, natomiast odpowiedzi mają być skuteczną prezentacją trafiających do przekonania argumentów "za".

  • rejestr kontaktów
    najpilniej strzeżona lista osób, pomocnych lobbyście w realizowaniu podjętych przez niego działań lobbyingowych.

  • rozpoznanie problemu
    wstępny etap lobbyingu, jeszcze przed opracowaniem planu strategicznego oraz rozpoczęciem kampanii lobbyingowej. Od poprawności wszechstronnego rozpoznania - we wszystkich możliwych aspektach i kontekście - zagadnienia, które ma być podjęte w trakcie działań lobbyingowych, bezpośrednio zależy realność osiągnięcia celu końcowego.

  • sieć
    pojęcie szersze od koalicji; nieformalna tkanka osób, instytucji, organizacji, redakcji itp. będących w trakcie kampanii lobbyingowej - nawet nieświadomie - sprzymierzeńcami lobbysty w drodze do celu końcowego.

  • spin
    (ang. szybki obrót, ruch rotacyjny) odmienne przedstawianie tego samego argumentu, nie zmieniające kierunku argumentacji.

  • zakończenie kampanii
    ostatnia, podsumowująca faza kampanii lobbyingowej, składająca się z podziękowania wszystkim uczestnikom działań lobbyingowych, sporządzenia sprawozdania zawierającego cenną analizę skuteczności wszystkich podejmowanych działań. Niezależnie od osiągnięcia (bądź nie) celu końcowego sprawozdanie powinno zawierać kompletną i obiektywną listę sukcesów i porażek lobbysty.




    , poseł na Sejm II kadencji


  • Home 1 strona               Powrót Powrót               Góra strony Góra strony               Adres - Telefon - Faks - E-mail Napisz do nas