adresat kampanii lobbyingowej
decydent, parlamentarzysta, polityk - odbiorca argumentów nadawanych
w takcie kampanii, uzasadniających cel końcowy.
analiza ekonometryczna
ekonomiczne uzasadnienie przesyłanych argumentów, w tym zwłaszcza
wiodących do celu końcowego.
ankieta
metoda rozpoznania problemu, pomocna przy określaniu priorytetów
oraz tworzeniu koalicji.
cel końcowy
zakładany, realny efekt końcowy kampanii lobbyingowej.
grass roots
patrz: najniższy poziom
informacja jednostronicowa
zwięzła pisemna informacja (o objętości jednej strony), której czas
czytania nie może być większy niż dwie minuty, zawierająca
najistotniejsze argumenty uzasadniające cel końcowy. Podstawowy
instrument kampanii lobbyingowej.
jeden na jednego
jeden z najbardziej podstawowych instrumentów lobbyingu. Spotkanie
(dwudziesto, maksimum trzydziestominutowe) lobbysty z
parlamentarzystą, decydentem, politykiem, urzędnikiem, osobą
opiniotwórczą bądź wpływową, zakończone prośbą o podjęcie
konkretnych działań.
kampania lobbyingowa
wszystkie etapy procesu lobbyingu, od rozpoznania problemu poprzez
utworzenie sieci, aż do celu końcowego.
kluczowy moment
decydujące etapy procedury decyzyjnej bądź procedury legislacyjnej,
w trakcie których działania lobbyingowe mogą być najskuteczniejsze.
Określenie kluczowego momentu dla danego problemu wymaga
perfekcyjnej znajomości stosownych procedur, osób mających
największy wpływ na rozstrzygnięcia podczas etapów pośrednich,
wreszcie odpowiednich technik prezentacji argumentów.
koalicja
formalna i / bądź nieformalna grupa osób i struktur, tworzona w trakcie
wstępnych działań lobbyingowych, związana wspólnym interesem,
tożsamym z celem końcowym. Niekiedy tworzone są także koalicje
pośrednie, których jedynym zadaniem jest dezintegracja potencjalnych
działań przeciwnika / przeciwników założonego celu końcowego.
listy
wysyłane do osób będących obiektem kampanii lobbyingowej;
powszechne narzędzie stosowane jako odmiana i swoiste połączenie
informacji jednostronicowej, listy argumentów, pytań i odpowiedzi.
Równie istotna jak treść listu jest technika wysyłania tej korespondencji.
lista argumentów
lista precyzyjnie zdefiniowanych argumentów "za" i "przeciw",
uszeregowanych wg. hierarchii obiektywnej ważności i społecznej oraz
środowiskowej nośności.
mass-media
redakcje prasy, radia, telewizji, nadawców kablowych, sieci
radiowęzłowych, sieci komputerowych itp. - jako ośrodki wzmocnienia
argumentów nadawanych w trakcie kampanii lobbyingowej.
Lobbying
"dyplomacja kuluarowa", której celem jest wpływanie na procesy
decyzyjne i legislacyjne.
Lobbysta
osoba profesjonalnie trudniąca się lobbyingiem.
monitoring
bieżąca analiza procedur decyzyjnych oraz procedur legislacyjnych,
świadomości społecznej, aktualnego stanu prac nad danym
zagadnieniem, dotyczącym sfery działania klienta, jego konkurencji, i
grup interesów, w celu przewidywania potencjalnych zagrożeń i szans
wynikających z rozwoju sytuacji prawnej lub politycznej (tzw. system
wczesnego ostrzegania) bądź bezpośredniego wykorzystania wyniku tej
analizy w kampanii lobbyingowej.
najniższy poziom
(ang."grass roots") kampania lobbyingowa prowadzona z pozycji
"szarego obywatela"; trudna do uruchomienia, ale o największej sile
oddziaływania. W połączeniu z koalicją gwarantuje prawie pewny
sukces, pod warunkiem profesjonalnego jej prowadzenia oraz realności
zakładanego celu końcowego.
plan strategiczny
podstawowy (zazwyczaj niejawny) roboczy dokument kampanii
lobbyingowej, zawierający priorytety oraz określający momenty
kluczowe oraz wariantowy plan działań, wiodący do celu końcowego.
Aktualizowany na bieżąco w miarę rozwoju sytuacji w trakcie kampanii
lobbyingowej.
priorytety
Najistotniejsze elementy propozycji rozwiązania danego problemu,
przewidzianego do podjęcia w ramach kampanii lobbyingowej, widziane z
pozycji klienta. Dla lobbysty priorytetem są wyłącznie priorytety jego
klienta, a nie własne.
procedura decyzyjna
zazwyczaj usankcjonowany prawnie sposób postępowania w trakcie
procesu podejmowania decyzji w danym obszarze problemów.
Znajomość tej procedury pozwala lobbyście pojawiać się z argumentami
w odpowiednim czasie i miejscu, co wprost warunkuje ich skuteczność.
procedura legislacyjna
przyjęty w parlamencie (ale także w strukturach rządowych,
odpowiedzialnych za przygotowywanie rządowych inicjatyw
legislacyjnych) formalny sposób postępowania z projektami aktów
prawnych.
public affairs
sprawy publiczne; termin używany jako synonim zarówno lobbyingu jak
i public relations.
pytania i odpowiedzi
lista argumentów przygotowana w postaci wzorów odpowiednich pytań
i odpowiedzi, na najbardziej powszechnym poziomie zrozumienia;
pytania formułuje się tak, aby streszczały one argumenty przeciwników,
natomiast odpowiedzi mają być skuteczną prezentacją trafiających do
przekonania argumentów "za".
rejestr kontaktów
najpilniej strzeżona lista osób, pomocnych lobbyście w realizowaniu
podjętych przez niego działań lobbyingowych.
rozpoznanie problemu
wstępny etap lobbyingu, jeszcze przed opracowaniem planu
strategicznego oraz rozpoczęciem kampanii lobbyingowej. Od
poprawności wszechstronnego rozpoznania - we wszystkich możliwych
aspektach i kontekście - zagadnienia, które ma być podjęte w trakcie
działań lobbyingowych, bezpośrednio zależy realność osiągnięcia celu
końcowego.
sieć
pojęcie szersze od koalicji; nieformalna tkanka osób, instytucji,
organizacji, redakcji itp. będących w trakcie kampanii lobbyingowej -
nawet nieświadomie - sprzymierzeńcami lobbysty w drodze do celu
końcowego.
spin
(ang. szybki obrót, ruch rotacyjny) odmienne przedstawianie tego
samego argumentu, nie zmieniające kierunku argumentacji.
zakończenie kampanii
ostatnia, podsumowująca faza kampanii lobbyingowej, składająca się z
podziękowania wszystkim uczestnikom działań lobbyingowych,
sporządzenia sprawozdania zawierającego cenną analizę skuteczności
wszystkich podejmowanych działań. Niezależnie od osiągnięcia (bądź
nie) celu końcowego sprawozdanie powinno zawierać kompletną i
obiektywną listę sukcesów i porażek lobbysty.