Innowacyjność stała się w ostatnich latach miernikiem globalnej konkurencyjności. Efektywne zarządzanie innowacyjną firmą jest uzależnione od umiejętności wprzęgnięcia do zarządzania jako czynnika sukcesu dobrej lokalizacji i komercjalizowania nowych pomysłów i idei.
Definicja innowacyjności zmieniła się początkowo w krajach wysokorozwiniętych. Wyzwaniem stojącym przed przedsiębiorstwami jeszcze 10 lat temu była restrukturyzacja, obniżenie kosztów i podnoszenie jakości. Czynniki te jeszcze ciągle odgrywają kluczową rolę w 99 proc. polskich przedsiębiorstw. Jednak najbliższe lata przyniosą i u nas ogromne zmiany związane z nowymi wyzwaniami, które stoją przed naszą gospodarką w przeddzień przystąpienia Polski do struktur Unii Europejskiej, w przeddzień pełnego zharmonizowania sposobów z tymi, które stosowane są w wysokorozwiniętych krajach.
W małych i średnich przedsiębiorstwach niezwykle ważne będzie w najbliższych latach postawienie sobie jako wyzwanie skomercjalizowanie strumienia nowych produktów i procesów, które podniosą ogólny poziom technologii. Tylko taka gospodarka może efektywnie konkurować na rynkach światowych.