
Pomimo ogromnej różnorodności kultur azjatyckich, można zauważyć pewne podobieństwa. Poniżej opisuje zwyczaje, które warto przestrzegać podczas rozmów z biznesmenami z Azji.
Kultura i historia
W wielu płaszczyznach tradycja azjatycka jest przeciwieństwem kultury zachodniej. Dlatego zainteresowanie historią i kulturą kraju, z którym współpracujemy, ma istotny wpływ na powodzenie naszych transakcji.
Honor i rodzina
Od czasów Konfucjusza honor i rodzina liczą się ponad wszystko. Honor w Azji ma fundamentalne znaczenie. Dlatego podczas rozmów należy zostawiać otwarte furtki, by z każdej sytuacji partner mógł wyjść „z twarzą”.
Wzajemne zaufanie
Mieszkańcy Azji pieczołowicie budują relacje. Chcą by były długotrwałe. Nie należy ich zepsuć na początku rozmów. Pierwszą motywacją u pracowników jest poznawanie, rozpoznanie. Czas poświęcony na budowanie relacji jest najlepszą inwestycją w Azji. W negocjacjach unikamy konfrontacji i rywalizacji.
Spokój i harmonia
W rozmowach spokój jest kluczowy. Nerwowość, agresywność uważana jest za poważny brak równowagi psychicznej. „Więcej pracuj, mniej mów” cechuje styl współpracy w Azji. Należy unikać bratania się, kontaktu fizycznego. Sens własności, posiadanie dóbr materialnych, ma mniejsze znaczenie niż w państwach zachodnich.
Pozycja menedżera
W Azji menedżerem zostaje się po wielu latach oddanej służby. Dlatego należny respektować pozycję, stanowisko, doświadczenie i wiek partnera.
Decyzja
Proces decyzyjny jest długi. Generalnie, sprawy rozważane są przez wszystkie osoby zainteresowane tematem. Pomimo, że „decydent” siedzi przy stole, rzadko zabiera głos. Należy pamiętać, że niezależnie jak toczą się sprawy zaufanie partnerów ma fundamentalne znaczenie.
Czas
Mieszkańcy Azji mają inne podejście do czasu od europejczyków. Czas nie jest priorytetem.
Przeczytaj również w blogu i Exporterze:
- Różnice kulturowe w eksporcie
- Postawa handlowca w eksporcie
- Znaczenie róznic kulturowych
- Porównanie cech biznesmenów w różnych krajach
- Analiza relacji biznesowych w Wietnamie
- Przedsiębiorstwa japońskie i ich konkurencyjność
Krzysztof Drupka