|
|
|
|
| Marketing |
| « | Eksport |
| · | Badania rynku |
| · | Cena |
| · | Dystrybucja |
| · | Promocja |
| · | Plan marketingowy |
| · | Różnice kulturowe |
| · | Porównanie cech biznesmenów w różnych krajach |
| · | Targi |
| Różnice kulturowe. |
|
||||
| Obyczaje, które mogą zdziwić: |
| Często decyzja zamiast być podjęta jednoosobowo dyskutowana jest pomiędzy kilkoma osobami, co znacznie przedłuża rozmowy. |
| Osobiste kontakty mają duże znaczenie. Regułą jest, że przed zawarciem transakcji trzeba spotkać klienta na gruncie oficjalnym wiele razy, by w ten sposób stopniowo pogłębiać wzajemne zaufanie, które umożliwi zamknięcie kontraktu. |
| Tytuły i stanowiska zajmowane w firmie odzwierciedlają znaczenie danej osoby. |
| W wielu kulturach niegrzecznie jest odpowiedzieć "nie", pomimo, że tak myślimy. |
| Rozmowy negocjacyjne są często prowadzone wieczorem. |
| W niektórych krajach przywiązuje się dużą wagę do dobrych manier przy stole. Należy dołożyć wszelkich starań by respektować lokalne maniery. |
| Sposób ubierania się jest postrzegany jako marka twojej pozycji społecznej. Może on determinować stopień respektu z jakim będziesz traktowany, jak również twoja firma. |
| Przystosowanie się do innej kultury: |
| Pomimo, że angielski staje się uniwersalnym językiem handlowym, warto dołożyć starań by w pewnym stopniu poznać język kraju eksportu. Jeżeli jest to niemożliwe warto skorzystać z dobrego tłumacza. |
| Warto poznać i stosować miejscowy sposób pozdrawiania. Poszczególne gesty mogą mieć inne znaczenia w zależności od kultury. |
| Należy zachęcać osoby spotkane w kraju eksportu, do mówienia o jego historii. Zazwyczaj znaczy ona wiele dla tych osób. |
| Należy omijać tematy polityczne i religijne. Gdy jest to trudne trzeba starać się być neutralnym. |
| Nie wolno krytykować metod pracy w odwiedzanym kraju. Lepiej jest podkreślać rolę jaką może odegrać technologia w jego rozwoju. |
| Kierując innymi trzeba być cierpliwym. Ludzi należy zachęcać i im pomagać. |
| Konflikty trzeba rozwiązywać grzecznie. W przeciwnym razie trudności we współpracy będą narastać. |
Wracając z podróży warto przekazać swoje doświadczenie kolegom, którzy będą pracowali za granicą.
|
| ||