Powrót Home 1 strona       Forum | Zarządzanie | Eksport | Linki | Autorzy       Napisz do nas Kontakt     Szukaj w Exporterze.pl Szukaj
Strategia i plany
« Eksport
· Agent
· Alianse
· Barter
· Eksport koopertacyjny
· Eksport w dobie globalizacji
· Euromarket
· Grupy kooperacyjne przedsiębiorstw
· Konsorcjum
· Plan eksportu
· Prawo i fiskus
· Rozwój eksportu
· Strategia eksportu
· Strategie wejścia na rynek
· Strategie MŚP w UE
· Transfer technologii
· Wybór kraju eksportu

  Strategia eksportu.  
Spis Treści
 
Uwagi wstępne
Cele, strategia, odpowiedzialność
Ocena przygotowania firmy
Elementy krytyczne
Wybór rynku
Wejście na rynek
Odpowiedzi planu eksportu
Wdrażanie planu eksportu
 

Uwagi wstępne

Strategia eksportu i związany z nią plan ekspansji eksportowej określają etapy postępowania podczas rozwijania działalności eksportowej. Dobry plan eksportu powstaje długo. Jest on wielokrotnie poprawiany, w wyniku nowych spostrzeżeń i zdobytych doświadczeń. Ważne jest by był to dokument szczery, odzwierciedlający rzeczywistość. Opracowanie pisemnego planu eksportu jest konieczne, gdyż globalne otoczenie współczesnej firmy jak i jej funkcjonowanie są bardzo złożone. Forma pisemna planu ułatwia uchwycenie złożoności zagadnienia i ciągłe nanoszenie poprawek. Pisemny plan ułatwia również przekazywanie poleceń i kontrolę ich wykonania. Zasadnicze elementy planu eksportu to:

Na początku chciałbym podać kilka podstawowych wskazówek przed opracowywaniem planu eksportu:

 

Cele, strategia, odpowiedzialność

W pierwszym rzędzie należy określić cele eksportowe, udokumentować główne czynniki motywujące do eksportu i zapisać rezultaty, które spodziewamy się osiągnąć.

Strategia eksportowa powinna być przedyskutowana w gronie kluczowych pracowników firmy.

Wyznaczcie osobę odpowiedzialną za prowadzenie działalności eksportowej i planowanie eksportu. Określcie, czy korzystniejsza będzie praca zespołu czy wystarczy konsultant.

 

Ocena przygotowania firmy

Jak tylko decyzja o eksporcie zostanie podjęta warto określić silne i słabe punkty własnej firmy oraz jej produktów. Warto zastanowić się, które z silnych punktów naszej firmy decydują o jej przewadze konkurencyjnej. Analizując stan gotowości firmy do prowadzenia eksportu warto rozważyć:

Rezultaty analizy powinny służyć do oceny, na jakim etapie jest firma jeżeli chodzi o działalność eksportową i czy sytuacja firmy pozwala na rozwijanie tej działalności. Na podstawie analizy warto również ocenić, wielkość budżetu niezbędnego do prowadzenia działalności eksportowej. Szczegółowe punkty ułatwiające analizę działalności firmy

 

Elementy krytyczne

Należy wypisać, w porządku odpowiadającym ważności, czynniki decydujące o sukcesie eksportowym na danym rynku oraz związane z nimi pytania. Oczywiście część z nich zostanie odkryta w późniejszym terminie, w miarę zdobywanych doświadczeń. Lista powinna zawierać około 12 elementów. Po sporządzeniu listy, w kolejności priorytetowej, należy szukać środków umożliwiających realizację poszczególnych zadań decydujących o sukcesie eksportowym.

 

Wybór rynku

Istotnym elementem sukcesu w eksporcie jest znalezienie rynku, na którym konsumenci poszukują Twojego produktu. Jest to etap gromadzenia informacji marketingowych. Przeglądając badania rynków staraj się ocenić zapotrzebowanie na Twój produkt, jak i tendencje na przyszłość. Dobrze by było gdyby badania dotyczyły już wybranego przez Ciebie rynku. Powinieneś ocenić następujące aspekty wybranego rynku eksportowego:

Należy starać się nawiązać dość szeroką sieć kontaktów na rynku. To ułatwia zbieranie potrzebnych informacji.

 

Wejście na rynek

Chcąc zdobyć dominującą pozycję na rynku eksportowym należy się skoncentrować na jednym wybranym segmencie. Po określeniu segmentu rynku należy znaleźć najlepszy sposób wejścia w ten segment. W tym celu warto:

Często opłaca się sprzedawać przez agenta reprezentującego niewielką ilość produktów. Ta sytuacja pozwoli agentowi bardziej skoncentrować się na Twoim produkcie. Nigdy nie należy zapominać o wartości dodanej produktu, którą może stanowić nienaganny serwis posprzedażny.

 

Odpowiedzi planu eksportu

Nie należy zapomnieć, że plan eksportu powinien odpowiedzieć na następujące pytania:

 

Wdrażanie planu eksportu

Udział w targach zagranicznych często wymusza wykonanie projektu eksportowego. Udział w targach jest zazwyczaj początkiem realizacji projektu eksportowego. Dobre przygotowanie się do prezentacji wyrobów na targach zagranicznych zabiera nieraz kilka miesięcy pracy. Co pewien czas trzeba ponownie przemyśleć elementy zawarte w planie marketingowym eksportu. Pozycjonowanie produktu, cena i serwis posprzedażny powinny zawsze odpowiadać potrzebom klientów.

Home 1 strona               Powrót Powrót               Góra strony Góra strony               Adres - Telefon - Faks - E-mail Napisz do nas