Bariery wejścia mają na celu utrudnienie konkurentowi wejścia na rynek.
Przykłady barier wejścia na rynek
|  |  |
 |
Ekonomia skali: wymagająca dużych nakładów inwestycyjnych w celu uzyskania konkurencyjnych kosztów produkcji.
|
 |
Wyróżniony produkt: klienci są wierni określonej marce, bądź dostawcy towarów.
|
 |
Wymóg kapitałowy: wysokie koszty związane z utworzeniem firmy - budynki, budowa zaufania klientów, wizerunek firmy.
|
 |
Koszty zmiany: wysokie koszty związane np. ze zmiana dostawcy.
|
 |
Kanały dystrybucji: brak sieci dystrybutorów na rynku.
|
 |
Komponenty, surowce: brak
|
 |
Brak doświadczenia i umiejętności.
|
 |
Istniejace rabaty.
|
 |
Patenty.
|
 |
Koncentracja na wybranym segmencie rynku.
|
|
|  |
Bariery wyjścia z rynku często stanowią przeszkodę w uzyskaniu rentowności firmy w długim okresie czasu. Uniemożliwiają one zmianę strategii firmy w przypadku dekoniunktury. Z sytuacją taką spotykamy się w przemyśle stoczniowy, hutnictwie, a ostatnio w przemyśle lotniczym.
Bariery te możemy podzielić na: ekonomiczne, socjo - polityczne i emocjonalne [ firma zamiast przerwać nierentowną produkcję, kontynuuje ją nadal.]
Przykłady barier wyjścia z rynku
|  |  |
 |
Konieczność redukcji dużych inwestycji.
|
 |
Uzyskany prestiż, marka firmy.
|
 |
Dobre zarządzanie.
|
 |
Interwencje rządowe.
|
 |
Presja związkowa.
|
 |
Dostawcy, klienci, dystrybutorzy.
|
 |
Patenty.
|
 |
Koszty podzielone, które będą musiały być poniesione przez inny produkt lub rynek.
|
|
|