Powrót Home 1 strona       Forum | Zarządzanie | Eksport | Linki | Autorzy       Napisz do nas Kontakt     Szukaj w Exporterze.pl Szukaj
« Strategia
· Bariery rynkowe
· M. Porter 2
· Przewaga
· Segmentacja

  Rynek - segmentacja  

   Komponenty w strategii segmentacji  


Segment rynku
to wydzielona część rynku, utworzona przez klientów o podobnych potrzebach i zidentyfikowanych cechach wspólnych.

    Segmentacja rynku jest jego podziałem na jednorodne części, w których specjalnie przystosowane produkty zaspakajają specyficzne potrzeby klientów.
Grupy klientów w segmentach określamy zgodnie z przyjętymi "kryteriami segmentacji", które są oparte na specyficznych cechach klientów.

    Rozbicie rynku na segmenty przeprowadzamy w celu lepszego zaspokojenia potrzeb wydzielonych grup klientów. Wybór segmentu umożliwia przystosowanie produktu do specyficznych potrzeb wydzielonej grupy klientów, ignorując oczekiwania klientów z innych segmentów. Produkt "średni" przystosowany do całego rynku ma małe szanse powodzenia u wszystkich klientów.
Segmentując rynek powiększamy procentowy udział w rynku.

Na przykład na rynku szamponów można wyróżnić następujące segmenty:
  • konsumenci nie przejmujący się włosami - wybiorą szampon myjący.
  • konsumenci, głównie panie od 15 do 30 lat, przywiązujące znaczenie do wyglądu włosów - wybiorą szampon kosmetyczny.
  • konsumenci, zwłaszcza mężczyźni od 30 do 50 lat, dbający o zdrowie włosów - wybiorą szampon medyczny

Cztery etapy segmentacji:
  1. Określenie możliwych scenariuszy użycia produktu, w celu wychwycenia wszystkich potrzeb klientów, które produkt może zaspokoić.
  2. Opracowanie listy cech badanego produktu, które mogę być poszukiwane przez klientów na danym rynku.
  3. Uszeregowanie powyższych cech według kryterium ważności, z punktu widzenia klienta [ pytania zamknięte skierowane do grupy 100 osób ].
  4. Identyfikacja segmentów. Około 200 konsumentów określa zainteresowanie poszczególnymi cechami produktu. W ten sposób próbujemy zdefiniować grupy konsumentów poszukujących określonych cech produktu. Grupy konsumentów określamy zgodnie z kryteriami segmentacji rynku.

Główne kryteria segmentacji rynku:
  • GEOGRAFICZNE
  • DEMOGRAFICZNE - wiek, pleć, dochód, ...
  • STYL ŻYCIA - styl życia [sportowy, domator], sposób myślenia [realista, marzyciel], ...
  • SPOSÓB UŻYWANIA PRODUKTU
  • POSZUKIWANE ZALETY PRODUKTU - wydajność, produkt ekonomiczny, wygląd ...

Pięć warunków potwierdzających segmenty na rynku:
  1. Segmenty różnie reagują na te same działania marketingowe
  2. Segment powinien dać się opisać w sposób umożliwiający kampanię reklamową
  3. Segment musi być mierzalny
  4. Segment musi być rentowny
  5. Segment musi być stabilny


Rynek docelowy
jest segmentem, który przedsiębiorstwo próbuje zaspokoić w pierwszej kolejności. Wybór rynku docelowego określa strategię marketingu MIX i sposób działania sił sprzedaży.


Pozycjonowanie produktu
polega na takim oddziaływaniu na percepcję klientów by wyraźnie i jednoznacznie odróżniali markę danego produktu od marek konkurencyjnych.


Postrzeganie marki produktu
jest wynikiem odkodowania informacji emitowanych przez marketing i ich zakodowania w pamięci klienta, w postaci określonego wyobrażenia o produkcie.
Pozycjonowanie jest kontrolowane przez strategię marketingową firmy, postrzeganie marki przez klienta NIE. W przypadku dobrego marketingu wybrane pozycjonowanie pokrywa się z efektywnie osiągniętym postrzeganiem marki przez klienta.

Podsumowanie
Podstawą segmentacji jest teza, że klienci maja różne oczekiwania podczas konsumowania tego samego produktu i można ich pogrupować według korzyści jakich oczekują.
Pozycjonowanie produktu ma za cel przekonanie klienta, że dana marka w szczególny sposób zaspokoi jego oczekiwania. W ten sposób klient zaczyna odróżniać tą markę od konkurencji.


Home 1 strona               Powrót Powrót               Góra strony Góra strony               Adres - Telefon - Faks - E-mail Napisz do nas