Powrót Home 1 strona       Forum | Zarządzanie | Eksport | Linki | Autorzy       Napisz do nas Kontakt     Szukaj w Exporterze.pl Szukaj
« Strategia
· Bariery rynkowe
· M. Porter 2
· Przewaga
· Segmentacja

  Rynek - przewaga konkurencyjna  

Głównym celem strategii
rozwoju firmy jest uzyskanie przewagi nad konkurencją, zwanej przewagą strategiczną lub przewagą konkurencyjną. Celem takiej przewagi, którą firma powinna stale utrzymywać, jest wytworzenie większego zysku od średniego w branży i posiadanie znaczącego udziału w rynku.


       Podstawowe kierunki uzyskiwania przewagi to:


Dominacja na pełnym rynku poprzez niskie koszty wytwarzania.

Dominacja na pełnym rynku poprzez wyróżnienie produktu.

Koncentracja na wybranym segmencie rynku.
 
Jednym ze sposobów poszukiwania przewagi konkurencyjnej firmy jest analiza wartości wytwarzanej dla klienta przez poszczególne oddziały w firmie, wyodrębnione w modelu Portera, zwanym "łańcuchem wartości". Producenci wyrobów, szczególnie opartych na najnowszych technologiach, poszukują przewagi konkurencyjnej w produkcie. Istnieje również możliwość poszukiwania przewagi strategicznej w serwisie posprzedażnym, dobrym zarządzaniu firmą, ...

Z powyższego wynika, że niezależnie od przyjętej strategii chcąc się utrzymać na globalnym rynku, do którego należy Polska, firmy mają potrzebę kompetentnych pracowników w ośrodkach rozwojowych, w produkcji, zarządzaniu jak również w marketingu, który musi przewagę konkurencyjną na rynku wylansować.

Istnieje kilka sposobów zdobycia lub umocnienia przewagi konkurencyjnej.



       W tym celu należy zastanowić się:


Czy misja firmy podąża za zmieniającymi się potrzebami klientów?

Czy możemy zmienić system usług towarzyszący materialnemu produktowi by uatrakcyjnić produkt globalny?

Czy możemy zwiększyć jakość produkcji zlecając wykonanie pewnych podzespołów na zewnątrz lub zwiększając kontrolę produkcji?

Jak osiągnąć wyższe zyski od średnich w branży?

Co jest elementem kluczowym w firmie, umożliwiającym uzyskanie przewagi konkurencyjnej?

Czy możemy uzyskać przewagę konkurencyjną w elementach wspomagających takich jak przetwarzanie danych, dystrybucja,...?



 
Ponad to należy skrupulatnie kontrolować czy przewaga konkurencyjna , którą lansujemy odpowiada rzeczywistym potrzebom klientów. Fundamentalne znaczenie ma oparcie przewagi konkurencyjnej na potrzebach klientów i ciągłym weryfikowaniu czy przewaga strategiczna firmy jest naprawdę przewagą z punktu widzenia klienta.


Home 1 strona               Powrót Powrót               Góra strony Góra strony               Adres - Telefon - Faks - E-mail Napisz do nas