|
|
|
|
| « | Strategia |
| · | Jedno. funkcjonalna |
| · | Jedno. strategiczna |
| · | Misja |
| · | Kreatywność |
| · | Portfel |
| · | Swatch |
| · | Wizja |
| Rozwój - jednostka strategiczna |
![]() |
Badania naukowe niezbicie dowodzą, że wprowadzenie formalnego procesu zarządzania firmą daje lepsze rezultaty od zarządzania opartego na doświadczeniu i intuicji [ ok. dwukrotny wzrost sprzedaży i pięciokrotny przyrost dochodu na akcję ]. Sformalizowany system zarządzania firmą, prowadzony systematycznie, lepiej przygotowuje dyrekcję do podejmowania decyzji, niż zarządzanie oparte na intuicji i doświadczeniu. |
Strategia jednostki strategicznej [ aktywności ]
Jednostka strategiczna jest podstawowym ogniwem w firmie, dla którego opracowujemy strategię rozwoju. Jednostka strategiczna, ze swoją wydzielona misją, działa w segmencie branży przedsiębiorstwa zdefiniowanym przez 4 podstawowe wielkości:
Określając strategię rozwoju jednostki strategicznej w przedsiębiorstwie należy przeprowadzić analizę konkurencji w części branży usytuowanej najbliżej badanej aktywności.
W jednostce strategicznej należy wyodrębnić działania powiązane z innymi jednostkami strategicznymi przedsiębiorstwa.
| Planowanie w jednostce strategicznej: | ||
określenie misji jednostki strategicznej | ||
|
przedstawienie wizji i określenie celów
| ||
|
określenie strategii:
dominacja w segmencie branży na poziomie kosztów silne wyróżnienie produktu od konkurencji | ||
|
sformułowanie planu działania, czyli planu realizacji wytyczonych celów
| ||
| realizacja planu oraz kontrola jego realizacji. | ||
Synergia
Synergia oznacza uzyskaną przewagę konkurencyjną firmy, w wyniku podobieństwa kilku jednostek strategicznych stanowiących portfel aktywności przedsiębiorstwa. Podobieństwo osiągamy na poziomie działów funkcjonalnych w przedsiębiorstwie. Takie podobieństwo generuje dodatkową wartość dla klienta bądź obniża koszty operacji.
Można wyróżnić dwa typy portfeli w firmie:
|
| ||