Powrót Home 1 strona       Forum | Zarządzanie | Eksport | Linki | Autorzy       Napisz do nas Kontakt     Szukaj w Exporterze.pl Szukaj
« Strategia
· Co analizować?
· Komunikacja
· Kontrola
· Kultura
· M. Porter 1
· Wykonanie strategii

  Firma - kultura firmy  

Wstęp
Globalizacja rynków i związana z nią konieczność prowadzenia oddziałów firm w różnych krajach, skłoniły naukowców i praktyków do zdefiniowania różnych sposobów skutecznego zarządzania firmą, w zależności od kraju w którym się firma znajduje. Skuteczne zarządzanie musi bowiem uwzględniać realne stosunki w firmie, to jest: sposób bycia, myślenia i działania pracowników, określane mianem kultura przedsiębiorstwa.


Co kształtuje kulturę firmy?


W krajach wysoko rozwiniętych przywiązuje się dużą wagę do kultury panującej w firmie ponieważ firmy, które osiągnęły sukces cechuje silna kultura przedsiębiorstwa. Oto czynniki kształtujące kulturę w firmie:

  Czynniki ogólne


wizja firmy

dominujące idee i wartości

silne osobowości i widoczne modele zachowań

panujące normy i reguły

nieformalne kanały informacyjne.


  Czynniki związane z pracą


świadomość konieczności pracy by odnieść sukces

zdolność do podejmowania ryzyka, dobry system wynagrodzeń i sankcjonowania

energia, dynamizm, inicjatywa

inteligencja i wykształcenie

respekt do ludzi i pracowników za ich wkład w sukces firmy

głęboka świadomość faktu, że klient i jego potrzeby stoją u źródła sukcesu firmy.



Przejawy kultury firmy


Kultura firmy dotyczy sposobu podejmowania w niej decyzji, jak również wynagradzania i sankcjonowania pracowników. Obejmuje również system komunikacji wewnątrz firmy oraz stopień tolerancji na sprzeciwy. W dalszej kolejności odnosi się do organizacji wypoczynku pracownikom, wagi przywiązywanej do prestiżu społecznego: samochód, komórka, komputer osobisty oraz sposobu odnoszenia się do płci przeciwnej.


Najlepszym wyrazem kultury firmy są zachowania i poglądy pracowników. Poniżej przedstawię model holenderskiego naukowca Geerte Hofstede, który wyróżnia 4 główne pola kultury przedsiębiorstwa.


INDYWIDUALIZM - KOLEKTYWIZM
Kultura indywidualna w firmie powoduje, że pracownicy działają w interesie własnym i rodziny. Kultura kolektywna wiąże pracownika z grupą pracowniczą, z której nie jest łatwo się wyzwolić. Firma dba o potrzeby pracownika w zamian za lojalność.


DYSTANS WŁADZY
określa skalę nierówności władzy w firmie, jej akceptację przez pracowników i to czy uważają ten stan za normalny.


UNIKANIE NIEPEWNOŚCI
określa stopień tolerancji pracowników na struktury niesolidne, niejasne i nieprzewidywalne sytuacje w firmie.


MĘSKI - ŻEŃSKI
określa w jakim stopniu kultura firmy akceptuje kobiece zachowania pracowników, to jest respektuje małe, słabe i wolne. Generalnie męską kulturę w firmie charakteryzuje chęć sukcesu materialnego i duch podejmowania decyzji. Kulturę kobiecą charakteryzuje poszukiwanie jakości życia i zrozumienie dla słabości.


Powyższy model umożliwia ocenę środowiska pracy w firmie, porównywanie różnych firm na rynku oraz porównywanie firm w różnych krajach.



Home 1 strona               Powrót Powrót               Góra strony Góra strony               Adres - Telefon - Faks - E-mail Napisz do nas